- Hem /
- skribenter /
- Karoline Nordefors /
Bacardi Legacy Cocktail Competition 2014 – Åreng, Skoog och Södersteen till den nordiska finalen i Stockholm
Bacardi Legacy Cocktail Competition 2014 – Åreng, Skoog och Södersteen till den nordiska finalen i Stockholm

Bacardi Legacy Cocktail Competition 2014 – Åreng, Skoog och Södersteen till den nordiska finalen i Stockholm
BACARDÍ Legacy är en av världens största drinktävlingar. I tävlingen, som genomförs för fjärde året i rad, söker romproducenten och familjeföretaget Bacardi efter världens bästa Legacy-drink. Drinken ska uppfylla höga krav på teknik, utseende och historia. Den ska även vara tillräckligt god för att kunna leva under kommande generationer, precis som Bacardis egna klassiker BACARDÍ Daiquirí och BACARDÍ Mojito. Därav tävlingsnamnet BACARDÍ Legacy.
Hej Richard “Chille” Man (Brand Ambassador på Bacardi AB), kan du berätta lite mer om hur tävlingen Bacardi Legacy Cocktail Competition 2014 går till?
– Vi har kommit till en fas i tävlingen där vi har samlat in recept av bartenders från hela Sverige. Från ca 45 recept har vi tagit ut 15 som vi har besökt och testat i deras bar. Idag har vi utsett 3 finalister som kommer att tävla i den Nordiska finalen som äger rum i Stockholm den 11 februari 2014. Det kommer även 3 finalister från vardera Norge och Danmark. En person från varje land vinner och kommer sedan representera sig själv och sitt land i den globala finalen i maj i Moskva med representanter från 30 länder.
– Årets finalister är en kombination av starka personligheter bakom baren och cocktails med mycket tanke. Precis som en Legacy-drink ska vara. En tydlig trend på global nivå är lekfullhet och användandet av rom som ingrediens i cocktails, något man också kan se tydligt bland årets finalister. Att skapa en cocktail som ska leva vidare kräver mycket arbete och tanke, samtidigt ska den vara enkel att återskapa och förstå. För den tränade ska drinken ge en aha-upplevelse och för en vanlig gäst ska det vara en tilltalande och god drink som man vill beställa om och om igen, säger Richard ”Chille” Man, jurymedlem och Brand Ambassador på Bacardi AB.
Finalisterna är:
Emil Åreng (Rex Bar & Grill, Umeå)
Mattias Skoog (Linje Tio, Stockholm)
Fredric “Lulle” Södersteen (Svartengrens, Stockholm)
INTERVJU MED EMIL ÅRENG
Varför ställer du upp i den här tävlingen?
– Jag ställde upp i Bacardi Legacy för att det är en oerhörd prestige att gå vidare i denna tävling, alla de bästa är verkligen med och därför är den speciell! I år utgick jag ifrån att hålla det enkelt med en tung presentation. Det är ju en cocktail som ska leva vidare för all framtid och verkligen bli en Legacy Cocktail!
Hur tänkte du när du skapade legacydrinken till tävlingen?
-I år utgick jag ifrån att hålla det enkelt med en tung presentation. Det är ju en cocktail som ska leva vidare för all framtid och verkligen bli en Legacy Cocktail!
Du är nu i den Nordiska finalen, kommer ni tävla med samma drink där eller kommer du skapa en ny?
– Vi kommer tävla med samma cocktail och nu har vi 3 månaders kampanj period där vi ska hypa vår cocktail på bästa sätt.
Vad betyder det för dig att vara vidare till den nordiska finalen?
– Sjukt stolt över att få kommit vidare till Top 3, sen att tävla mot Lulle och Skoog blir en jävla rolig utmaning som känns inspirerande. Målet i år var att gå vidare i Legacy, så nu är det bara att köra!
Berätta om drinken du tävlade med?
– Den cocktail jag gjorde är en Crusta, med ett budskap emot diskriminering, detta är mer en cocktail, när man dricker denna cocktail så tar man avstånd från allt sånt som är fel! Jag vill inte berätta för mycket utan ni får ge er till tåls till nästa vecka då kampanjandet börjar! Men det kommer bli episkt!
INTERVJU MED LULLE FREDRIC SÖDERSTEEN
Varför ställer du upp i den här tävlingen?
– Bacardi Legacy är en tävling med mycket prestige och stenhård konkurrens. Det är också alltid kul med internationella tävlingar.
Hur tänkte du när du skapade legacydrinken till tävlingen?
– Först och främst ville jag skapa en väldigt god drink, men också en drink som speglar historien bakom Bacardi. Jag känner att jag har fått med några viktiga nyckelpunkter i drinken som man kan referera till verkliga händelser.
Du är nu i den Nordiska finalen, kommer ni tävla med samma drink där eller kommer du skapa en ny?
– Det kommer vara samma drink, men det brukar dyka upp nåt överaskningsmoment.
Vad betyder det för dig att vara vidare till den nordiska finalen?
– Det betyder otroligt mycket, det ger en otrolig boost att känna att man har gjort något bra. Det är också väldigt roligt att få gå upp i ringen mot två så vassa bartendrar som Skoog och Emil.
Berätta om drinken du tävlade med?
– Eftersom att vi tävlar i att skapa en legacy, så tycker jag att det är viktigt att försöka göra en ganska så folklig drink. Vilket jag vill tro att jag har gjort, men med en liten twist som gör att man lyfter på ögonbrynen, vilket också är viktigt för att den ska gå i arv.
INTERVJU MED MATTIAS SKOOG
Varför ställer du upp i den här tävlingen?
– Legacy är en utav de största och mest prestigefyllda tävlingarna vi har. Ställer upp gör man för att testa vingarna och spänna musklerna på samma gång.
Hur tänkte du när du skapade legacydrinken till tävlingen?
– Jag ville göra en drink som personifierar mig som bartender och branschen idag. Jag gör en tweek på en Appletini. En drink som du aldrig kan göra fel utan bara annorlunda då något original typ inte finns.
Du är nu i den Nordiska finalen, kommer att tävla med samma drink, hur mycket kan du optimera den?
– Yes, det känns fantastiskt. Drinken är och förblir redo för finalen, ingenting kommer att ändras. Det jag nu kommer att göra är att slipa på presentation och waow-faktor. Nu handlar det om showmanship, det ska inte finnas några tvivel om att det är jag som ska reppa Sverige i år!
Vad betyder det för dig att vara vidare till den nordiska finalen?
– Det betyder otroligt mycket, en bättre dunk på ryggen för ett hitills bra jobb. Fantastiskt att få vara i finalen tillsammans med mina goda vänner och ( tyvärr;) ) väldigt duktiga kollegor Emil och Fredric. Men det är ju nu det börjar på riktigt!
Berätta om drinken du tävlade med?
Drinken jag gör heter RUMPLETINI NO.2 och är en flört med Apple martini.
Bacardi superior
Cocchi Americano
Limejuice
Grönt Äpplesocker
2 stadiga dash Ulyravaganza Eurobitters (3/4 Suze, 1/4 absinthe)
ALLA DE TÄVLANDE FRÅN NORDEN
SVERIGE
Mattias Skoog* (Linje tio)
Fredric “Lulle” Södersteen* (Svartengrens)
Emil Åreng* (Rex Bar & Grill)
DANMARK
Andreas Nilsson* (Strøm)
Niklas Frank (Madam Chu’s)
Mikael Nilsson* (Strøm)
NORGE
Chris Grøvedt (Theatercaféen)
Jesper Høst (No. 19)
Alex Ruas (Bristol Bar)
7 svenskar* i den stora världsomspännande tävlingen. Vem som från varje land går vidare vet vi den 11 februari 2014.