- Hem /
- skribenter /
- Sofia Ander /
Chenin blanc och trender med Mulderbosch
Chenin blanc och trender med Mulderbosch
Chenin blanc och trender med Mulderbosch
Mulderbosch är en ung vinfirma, med europeiska mått mätt. Grundad 1989 av bland annat Mike Dobovich, som är ett känt namn i Sydafrikas vinindustri. Innan uppstarten utav Mulderbosch var han anställd hos en annan stor firma; Simonsig i Stellenbosch. När de växte och blev för stora, tyckte Mike att det var dags att göra något nytt. Tillsammans med en affärspartner, tog han över en nedgången fruktfarm mitt i Stellenbosch.
På mindre än 20 år lyckades de skapa en av de mer framstående vinfirmorna i regionen. Mulderbosch, lanserade sin första årgång 1992. I takt med succén och en växande vingård, var det åter dags för Mike att röra på sig. Idag är det istället Adam Mason som står för vinproducerandet hos Mulderbosch. Ett lika känt och viktigt namn i vinvärlden, som bland annat arbetat på Klein Constantia.
Sydafrikas viner har länge legat svensken varmt om hjärtat. Vi har rest och fortsätter att resa hela vägen söderut. Både för att njuta av det vackra landet, naturen och de spännande vinerna, som fortsätter att utvecklas för varje dag som går.
Dagens utmaning för Sydafrika är att nå ut med sina premiumviner. Den stora delen som exporteras är faktiskt enklare, billigare viner; ofta tappade i en fyrkantig populär låda.
Sean Griffiths, sälj- och marknadsansvarig, hos Mulderbosch, vill gärna att den svenska konsumenten får möjligheten att prova de riktiga kvalitetsvinerna från Sydafrika.
– Systembolaget gör ett bra jobb och efterfrågar framför allt ekologiska viner och inte minst Fairtrade. Det är positivt, men sen då? Sydafrika har så mycket mer att ge, säger Sean.
Sydafrika har även uppgifter inom landet, när det kommer till vinkonsumtionen. För att vara en stor nation, med över 60 miljoner invånare är det faktiskt bara en liten del som dricker vin. – Vi är fortfarande en öldrickande nation, berättar Sean. Vinkonsumtionen växer dock, fast det kommer ta tid.
– Det har också varit extremt mycket fokus på vinerna från regionen Swartland, som är väldigt hippt och inne. Det görs fantastiska viner där, men glöm inte bort Stellenbosch!! Det produceras minst lika mycket bra där också, tillägger Sean.
Läs gärna mer om Swartland och Sydafrikas andra regioner i vår atlas.
– Vad ser ni för trender i Sydafrika? Vilka druvor får mest uppmärksamhet?
– Chenin blanc, säger Sean snabbt. Den är fortfarande landets mest odlade gröna druva och en av de storheterna inom vinbranschen.
– Chenin är en druva vi valt att lägga mycket arbete och tid på. Det är därför vi har gjort vår serie med single vineyards chenin blanc under några år. Den första årgången kom ut 2013 och vår filosofi är att visa druvan i dess bästa form. Alla tre viner i vår vinlåda är gjorda på samma vis och snittåldern på vinstockarna är minst 40 år. Det som skiljer dem åt platsen druvorna vuxit.
*section**section**section**section**section**section**section**section**row*Två lådor med de tre vinerna ligger i beställningssortimentet.
2013 respektive 2014. En kul present till chenin-vännen!
Om du vill ha mer info om lådan så har Anette skrivit om den här:
I fast sortiment ligger bland annat Mulderbosch rosé, som är en riktig storsäljare i Sverige.
– Rosén var inte alls populär i Sydafrika i början, men även där böjar fler och fler upptäcka vinstilen. Den nya årgången 2015 har precis kommit ut i Sverige. En årgång som enligt Sean är en av de bästa på flera år.
Vi får också prova ett nytt projekt med Adam Mason och Mulderbosch. Vinerna heter Marvelous och består av innovativa blends på spännande druvor. Prova gärna Marvelous Yellow, så har du sommarens vita vin klart!
Framtiden ser med andra ord ljus ut för Sydafrika. Bra årgångar, ännu bättre chenin blanc och en växande inhemsk marknad. It’s Marvelous!*section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section**row**section**section**section**section**section**section**section**section*